Parkolási módok
Beállás várakozóhelyre jobbra előre 90°-os szögben, majd kiállás
Követelmény:
A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el. A vizsgázó a személygépkocsival a manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, jobbra kanyarodási szándékát jelezve, a megfelelő körültekintéssel előremenetben finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) álljon be a várakozó járművek közé. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd hátramenetben álljon ki. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.
Hibavonalat kell adni, ha:
- a parkolás után nem a parkolóhely közepére helyezte el a járművet,
- a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
- másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.
Végrehajtás:
A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mellé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)
- Jobbra irányjelzés és körültekintést követően az úttest jobb szélére kihúzódva, a parkolóhelyekhez közelebb kormányozva haladok előre. Biztonságos ajtónyitásnyi oldaltávolságot, kb. 60-80 cm oldaltávolságot tartva az álló gépkocsik mellett. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Megfelelő körültekintetéssel, elsősorban tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba ellenőrzöm a mögöttes forgalmat, hogy nem érkezik lassúmenetem alatt jobb oldalon mellém egy kerékpáros vagy egy elektromos rollerrel közlekedő, valamint ellenőrzésem alatt tartom a parkoló járműveket is, nem akar épp elindulni valaki(ez esetben nem esek kétségbe, tudom nekem van elsőbbségem!).
- A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén nyugodtan megállhatok az üres, egy személygépkocsi megállására elegendő, azaz 1 – 1,5 autó szélességnyi parkolóhely mellett. Ezután hátramenetelbe kapcsolok, jobbra irányjelzés mellett, körültekintést követően, haladási irányomba nézve, azaz hátrafordulva, a hátsó szélvédőn kitekintve visszatolatok minimum 3, maximum 5 kocsi szélességnyi távolságot az úttesten egyenesen(az üres parkolóhelyeket is számolva). Természetesen az üres, általam igénybe venni kívánt parkolóhely előtt 3-5 kocsi szélességnyi hellyel előrébb is megállhatok az úttesten, fent leírtak alapján.
- Ezt követően, a fent megjelölt sebességgel balra történő irányjelzés -, majd körültekintés után sávot váltok, teljesen átsorolok a szembejövő, bal oldali forgalmi sávba és ott közlekedek tovább. Igyekszem arra törekedni, hogy járművem és a parkolóhely között legyen egy szabad forgalmi sáv, egy nagy ívű kanyarodás végrehajtása érdekében.
- A parkolóhelyhez közeledve jobbra történő irányjelzéssel jelzem bekanyarodási szándékomat, majd a szemből, s a hátulról érkező járműforgalom tükrök és holtterem ellenőrzését követően(váll fölött történő hátratekintés után)kezdem el a parkolást. Feltéve, hogy nem kell elsőbbséget adnom senkinek! Akkor, amikor vállammal elérem a kiválasztott parkolóhely, haladási irányomból tekintve közelebb lévő autó, közelebb eső oldalsíkját megkezdem a jobbra bekanyarodást.
- Járművem elejének parkolóhelyre történő behaladása után ellenkormányzással(balra kormányzással), annak bal első sarokpontjával megcélzom a parkolóhely túloldalán álló kocsi közepét, „B” oszlopát, attól 30 – 40 cm oldaltávolságot tartva(„mielőtt neki ütköznék”) visszakormányzok jobbra. Ha szükséges újból ballra történő ellen -, majd jobbra visszakormányzással igazítom járművemet a parkolóhely közepére.
- A merőleges pozíció felvétele után, amit mindig egy külső tereptárgyhoz viszonyítok(pl. egy úttal párhuzamos épület falsíkja, a legutolsó opció a mellettem álló gépkocsik)egyenesbe hozom az első kerekeket, majd a baloldali visszapillantó tükör alatt kitekintve a szegélykő előtt megfelelő távolságra megállok. Ellenőrzöm helyzetemet!
Három kérdésre adok magamban választ:
- Merőlegesen állok-e?
- A parkolóhely közepén állok-e, egyenlő oldaltávolságra a két mellettem álló gépkocsitól?
- Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel?
Befejezés:
Ha mindhárom kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezem be a parkolást.
Javítás:
Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást (kanyarodás közben a parkolóhely túloldalán álló kocsinak kormányoztam járművemet, túlhaladtam a parkolóhelyen), vagy fenti három kérdés egyikére NEM a válaszom, nem esek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyelek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet, majd ezt követően parkolóhelyről egyenesen kitolatni az úttestre. Merőleges parkolást soha ne a parkolóhelyen belül javítsak!!! A kitolatást balra irányjelzővel, fent említett lassúmenetben hajtom végre három irányt (jobb, bal és a mögöttem lévő területet) ellenőrzésem alatt tartva. Az úttest teljes szélességét kihasználva javítok, előremenetbe kapcsolva eredeti koncessziót folytatva, azaz jobbra irányjelzés mellett a fent említett haladási sebességgel, kormányzással igyekszem kijavítani a parkolást.
Kiállás:
A SIKK-es elindulás szabályai szerint, fent leírt javítási hátramenetellel, az utasítás szerinti irányba jelezve, körültekintést követően, az említett három irányt ellenőrizve egyenesen haladok mindaddig, amíg tükreimmel el nem értem a mellettem álló kocsik úttest felőli elülső vagy hátsó részét, majd ezt követően kezdek meghatározott irányba kormányozni, kanyarodni. Az úttest teljes szélességét igénybe véve tolatok ki, azon keresztben, egyenesbe hozott kerekekkel állok meg, s ellenirányjelző adását -, s körültekintést követően indulunk tovább, mely során természetesen elsőbbségadási kötelezettségemre odafigyelek, szükség esetén eleget teszek.
Beállás várakozóhelyre balra előre 90º-os szögben, majd kiállás

Követelmény:
A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el. A vizsgázó a személygépkocsival a manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, balra kanyarodási szándékát jelezve, a megfelelő körültekintéssel előremenetben finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) álljon be a várakozó járművek közé. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd hátramenetben álljon ki. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.
Hibavonalat kell adni, ha:
- a parkolás után nem a parkolóhely közepére helyezte el a járművet,
- a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
- másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.
Végrehajtás:
A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mellé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)
- Balra irányjelzés és körültekintést követően az úttest képzeletbeli – vagy jelölt felezővonalához közeledve haladok előre. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Előremenetel közben ellenőrzöm nem kell e elsőbbséget adnom egy szemből érkező, elsőbbséggel rendelkező jármű -, vagy egy esetlegesen a kiválasztott parkolóhelyem előtt közvetlenül úttesten elhaladó gyalogos részére. Megfelelő körültekintéssel ellenőrzöm továbbá tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba(balra)tükreimet és holtteremet (váll fölött történő hátratekintéssel), hogy a mögöttes forgalomban nem érkezik e balra kanyarodási szándékkal elhelyezkedő járművem szabálytalan előzésébe kezdő jármű, aki miatt nem kezdhetem meg a parkolást.
- A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén, akár megállás nélkül bekanyarodhatok az üres, egy személygépkocsi megállására elegendő, azaz 1 – 1,5 autó szélességnyi parkolóba.
- Amikor vállammal elérem az általam kiválasztott parkolóhely, haladási irányomból közelebb lévő autó, közelebb eső oldalsíkját megkezdem a balra bekanyarodást.
- Járművem elejének parkolóhelyre történő behaladása után ellenkormányzással(jobbra kormányzással), annak jobb első sarokpontjával megcélzom a parkolóhely túloldalán álló kocsi közepét, „B” oszlopát, attól 30 – 40 cm oldaltávolságot tartva(„mielőtt neki ütköznék”) visszakormányzok balra. Ha szükséges újból jobbra történő ellen -, majd balra visszakormányzással igazítom járművemet a parkolóhely közepére.
- A merőleges pozíció felvétele után, amit mindig egy külső tereptárgyhoz viszonyítok(pl. egy úttal párhuzamos épület falsíkja, a legutolsó opció a mellettem álló gépkocsik)egyenesbe hozom az első kerekeket, majd a baloldali visszapillantó tükör alatt kitekintve a szegélykő előtt megfelelő távolságra megállok. Ellenőrzöm helyzetemet!
Három kérdésre adok magamban választ:
- Merőlegesen állok-e?
- A parkolóhely közepén állok-e, egyenlő oldaltávolságra a két mellettem álló gépkocsitól?
- Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel?
Befejezés:
Ha mindhárom kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezem be a parkolást.
Javítás:
Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást (kanyarodás közben a parkolóhely túloldalán álló kocsinak kormányoztam járművemet, túlhaladtam a parkolóhelyen), vagy fenti három kérdés egyikére NEM a válaszom, ne essek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyeljek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet, majd ezt követően a parkolóhelyről egyenesen tolassak ki az úttestre. Soha ne a parkolóhelyen belül javítsak!!! A kitolatást jobbra irányjelzővel, fent említett lassúmenetben hajtsam végre három irányt (jobb, bal és a mögöttes területet) ellenőrzésem alatt tartva. Az úttest teljes szélességét kihasználva javítsak, előremenetbe kapcsolva eredeti koncessziót folytatva, azaz balra irányjelzés mellett a fent említett haladási sebességgel, kormányzással igyekezzek újból beállni.
Kiállás:
A SIKK-es elindulás szabályai szerint, fent leírt javítási hátramenetellel, az utasítás szerinti irányba jelezve, körültekintést követően, az említett három irányt ellenőrizve egyenesen haladjak mindaddig, amíg tükreimmel el nem érem a mellettünk álló kocsik úttest felőli elülső vagy hátsó részét, majd ezt követően kezdek meghatározott irányba kormányozni, kanyarodni. Az úttest teljes szélességét igénybe véve tolatok ki, azon keresztben, egyenesbe hozott kerekekkel állok meg, s ellenirányjelző adását -, s körültekintést követően indulok tovább, mely során természetesen elsőbbségadási kötelezettségemre odafigyelek, szükség esetén eleget teszek.
Beállás várakozóhelyre jobbra hátra 90°-os szögben, majd kiállás

Követelmény:
A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el. A vizsgázó a személygépkocsival a manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, jobbra kanyarodási szándékát jelezve, a megfelelő körültekintés után induljon el hátramenetben finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) álljon be a várakozó járművek közé. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd előremenetben álljon ki. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.
Hibavonalat kell adni, ha:
- a parkolás után nem a parkolóhely közepére helyezte el a járművet,
- a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
- másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.
Végrehajtás:
A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mellé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)
- Jobbra irányjelzés és körültekintést követően az úttest jobb szélére kihúzódva, a parkolóhelyekhez közelebb kormányozva haladok előre. Biztonságos ajtónyitásnyi oldaltávolságot, kb. 60-80 cm oldaltávolságot tartva az álló gépkocsik mellett. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Megfelelő körültekintetéssel, elsősorban tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba ellenőrzöm a mögöttes forgalmat, hogy nem érkezik lassúmenetem alatt jobb oldalamon mellém egy kerékpáros vagy egy elektromos rollerrel közlekedő, valamint ellenőrzésem alatt tartom a parkoló járműveket is, nem akar épp elindulni valaki(ez esetben nem esek kétségbe, tudom nekem van elsőbbségem, de nem mindenáron!).
- A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén nyugodtan megállhatok az üres, egy személygépkocsi megállására elegendő, azaz 1 – 1,5 autó szélességnyi parkolóhely mellett, de megállás nélkül is ellenőrizhetem parkolóhely alkalmasságát.
- A parkolóhelyen túlhaladva 3 kocsi szélességnyi hellyel állok meg(az üres parkolóhelyeket is számolva).
- Ezt követően, a fent megjelölt sebességgel az eddig is működő jobbra történő irányjelzés -, majd körültekintés után tolatok vissza a parkolóhely irányába elsősorban a mögöttes forgalmat ellenőrizve, haladási irányomnak megfelelő irányba nézve, azaz hátrafelé. Azonban előre -, illetve oldalra pillantásokkal tükrök segítségével is ellenőrzés alatt kell tartanom a teljes úttestet.
- A parkolóhelyhez közeledve autóm hátsó kisablakán, ennek hiányában hátsó ajtajának ablakán figyelek a hozzám közelebb lévő kocsira. Amikor meglátom a kiválasztott parkolóhely közelebb eső oldalán álló gépkocsi rendszámtáblája túloldali végét, túloldali lámpájának kezdeti részét körültekintést követően(járművem elejének ellenirányú forgásának figyelése miatt)a parkolóhely irányába (jobbra) ütközésig tekert kormányzással kezdem meg a bekanyarodást, betolatást.
- Miután meggyőződtem, hogy a közelebb lévő kocsi mellett biztonságosan, 30 – 40 cm oldaltávolságot tartva elhaladok, a túloldalt tükör, valamint vállam fölötti visszanézéssel(mint a holttér ellenőrzésekor)ellenőrzöm a másik parkoló kocsi és járművem közötti távolságot.
- Amennyiben minden rendben folytatom a beállást, előretekintve megvárom a merőleges pozíciót(pl. egy úttal párhuzamos épület falsíkja, a legutolsó opció a mellettünk álló gépkocsik) egyenesbe kormányozva az első kerekeket haladok tovább hátra. Eközben tekintetemmel hátra pillantva ellenőrzöm a mögöttes területet(nem csak a tükörben). A vezetőoldali visszapillantó tükröm úttest jobb szélét követő kitakarásakor állítom meg a járművemet, ebben a pillanatban már kihaladtam az úttestről. Ellenőrzöm helyzetemet!
Három kérdésre adok magamban választ:
- Merőlegesen állok-e?
- A parkolóhely közepén állok-e, egyenlő oldaltávolságra a két mellettem álló gépkocsitól?
- Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel?
Befejezés:
Ha mindhárom kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezzem be a parkolást.
Javítás:
Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást (kanyarodás közben a parkolóhely túloldalán álló kocsinak kormányoztam járművemet, túlhaladtam a parkolóhelyen), vagy fenti három kérdés egyikére NEM a válaszom, nem esek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyelek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet, illetve ha már beállás során észlelem, a biztonságos oldaltávolság hiányát nem tolatok tovább, még félig kint az úttesten állok meg. Majd ezt követően parkolóhelyről az úttestre előre menetelben, balra történő irányjelzést -, körültekintést követően kezdem kijavítani a parkolást. Ha a helyzetem megengedi, megkeresem a merőleges pozíciót, a parkolóhely közepét, hogy csak egyenesen kelljen betolatnom oda. Ha ez nem lehetséges keresztbe fordulva állok meg az úton, végére egyenesbe hozott első kerekekkel, úgy hogy a jobb oldali tükörben (kocsim jobb oldala mellett és a közelebb lévő kocsi között) lásak be a parkolóhelyre, a bal oldali tükörben pedig lássam a túloldali autó parkolóhely végén lévő részét (elejét vagy hátsó részét). Ezután jobbra történő irányjelző használata mellett, megfelelő körültekintést követően hátrafordulva, tekintetemmel leginkább hátrafelé nézve egyenesen tolassak be a parkolóhelyre, majd miután a járművem hátsó része megfelelő pozícióban van, beérkezett a parkolóhely közepére, jobbra kormányzással fordítsam merőlegesbe az autó elejét, s fejezzem be a parkolást. Merőleges parkolást soha ne a parkolóhelyen belül javítsak!!!
Kiállás:
A SIKK-es elindulás szabályai szerint, előremeneteli 1-es sebességi fokozat kapcsolását követően, megfelelő irányjelzés használatával, körültekintés és kézifék oldását követően indulok el előre, három irányt (bal, jobb, elől) folyamatosan többször ellenőrizve egyenesen haladok mindaddig, amíg ülésemmel ki nem érek a mellettem álló kocsik úttest felőli elülső vagy hátsó részén, majd ezt követően kezdek meghatározott irányba kormányozni, kanyarodni. Az úttest teljes szélességét igénybe véve állok ki, mely során természetesen elsőbbségadási kötelezettségemre odafigyelek, szükség esetén eleget teszek.
Parkolás úttal párhuzamosan előremenetben

Követelmény:
A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően helyezkedjen el. A várakozó járművek között a távolság kb. 12-15 méter legyen. A helyes várakozási pozíció eléréséhez szükséges esetén tolatással korrigálja a járművet. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd előremenetben kiállva – a megfelelő irányjelzés alkalmazásával – haladjon tovább. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.
Hibavonalat kell adni, ha:
- a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a járdaszegély vonalától,
- másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.
Végrehajtás:
A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mögé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)
- Jobbra irányjelzés és körültekintést követően az úttest jobb szélére kihúzódva, a parkolóhelyekhez közelebb kormányozva haladok előre. Biztonságos ajtónyitásnyi oldaltávolságot, kb. 60-80 cm oldaltávolságot tartva az álló gépkocsik mellett. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Megfelelő körültekintetéssel, elsősorban tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba ellenőrzöm a mögöttes forgalmat, hogy nem érkezik lassúmenetem alatt jobb oldalon mellém egy kerékpáros vagy egy elektromos rollerrel közlekedő, valamint ellenőrzésem alatt tartom a parkoló járműveket is, nem akar épp elindulni valaki(ez esetben nem esek kétségbe, tudom nekem van elsőbbségem!).
- A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén nyugodtan megállhatok az üres parkolóhely(ek) előtt álló kocsi mellett, amelynek minimum 1,5, maximum 2 személygépkocsi hosszúságú üres helynek kell lennie. A parkolás során nyugodtan igénybe vehetem a szabad parkolóhely előtt vagy mögött lévő várakozásra alkalmatlan helyet, ilyen lehet például egy kapubejáró, esetleg kereszteződés, mozgáskorlátozott parkolóhely, melyeken nem rögzíthetem az autómat! Természetesen megállás nélkül is elkezdhetem a parkolást.
- Amikor haladási irányomat tekintve a parkolóhely(ek) előtt álló gépkocsi visszapillantó tükrével egyvonalba került a vállam elkezdek jobbra kormányozva behaladni a parkolóhelyre úgy, hogy az álló kocsi sarokpontja mellett elhaladva kb. 30-40 cm oldaltávolságot tartsak. Igyekezzek minél hamarabb kikanyarodni a parkolóhelyre, minél nagyobb távolságot hagyva az előre menetelre.
- A parkolóhelyre történő behaladás után, mielőtt a szegélykőnek ütköznék ellenkormányzással(balra)folytatom utam előre, de minimum egyszer visszakormányzok a szegélykő irányába (jobbra) és arra kormányommal rátartva haladok tovább.
- Amikor a túloldali kocsihoz közeledek, balra irányuló kormányzással neki irányítom járművem elejének közepét az előttem álló gépkocsi bal oldali lámpatestének és itt állok meg tartva a kb. 30-40 cm-es biztonságos távolságot. Arra törekszem, hogy a kocsim elülső része távolabb kerüljön a szegélykőtől, mint a hátsó része(ne zárjam be magam az előttem álló kocsi és a szegélykő közé).
- Ezután hátramenetelbe kapcsolok és ekkor már irányjelző használata nélkül(mert már kiálltam a parkolóhelyre)tervezett haladási irányomba tekintve, azaz hátrafelé nézve visszatolatok a mögöttem lévő parkolóhelyre, miközben oldalra, valamint előre pillantásokkal biztosítom magam. „Mivel? – Mihez?” kérdésekre válaszolva indulok el, mely manőver során kezdetben jobbra kormányzással irányítom járművem jobb hátsó részét a szegélykő felé. Segítséget nyújt számomra a jobb oldali tükörben látható hátsó ajtóm kilincse. Amikor az a szegélykő fölé érkezik ellen kormányzok (balra) és a járművem elejét kezdem bemozdítani a párhuzamos haladás felé.
- Amennyiben elértem a párhuzamost(előre tekintve, a járművem elejét nézve is megállapíthatom), amit mindig egy külső tereptárgyhoz viszonyítok(pl. egy úttal párhuzamos épület falsíkja, szegélykő, járda) egyenesbe hozom az első kerekeket, hátrafordulva, a hátsó ajtó ablakán kinézve, a mögöttem álló kocsihoz viszonyítva állok meg a jobb oldali szegélykőtől kb. 30-40 cm oldaltávolságra, úgy, hogy ne „zárjam” be őt, azaz tőle kb. 60-80 cm távolságra. Amennyiben lehetséges igyekezzek mindig visszatolatva befejezni a parkolást, azonban nem jelent problémát, ha az elülső helyen állok meg. Ellenőrzöm helyzetemet!
Ezen kérdésekre adok magamban választ:
- Párhuzamosan állok-e, a szegélykőtől 30-40 cm oldaltávolságra?
- A két parkolóhely egyikén állok-e, akár útburkolati jellel jelölt(„L” illetve „T” betűkre emlékeztető felfestések) vagy jelöletlen parkolóhelyekről legyen is szó, nem kettő között?
- Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel, a bal oldali tükörben ellenőrzöm benne vagyok a parkoló kocsik síkjában?
- Szabályosan, várakozásra alkalmas helyen állok-e?
Befejezés:
Ha minden kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezem be a parkolást.
Javítás:
Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást, a fenti kérdések egyikére NEM a válaszom, nem esek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyelek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet. Ebben a parkolásban a parkolóhelyeken belül, fent leírt manőverek megismétlésével előre, majd hátra közlekedve javítom parkolásom, kellő körültekintéssel, aktuális haladási irányomba tekintve közlekedve, nyugodtan irányjelző használata nélkül.
Kiállás:
A SIKK-es elindulás szabályai szerint indulok el, balra irányjelző használata mellett, mögöttes forgalmat tükörben, holttérben ellenőrizve indulok el, miközben a szemből érkező, sávomban kikerülést, előzést végrehajtó járműre is oda kell figyelnem, szükség esetén elsőbbség adás után állok ki.
Parkolás úttal párhuzamosan hátramenetben

Követelmény:
A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végre-hajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el. A várakozó járművek között a távolság ne legyen több 7 méternél. Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézzen, valamint előre és oldalra pillantásokkal ellenőrizze a manőver helyességét. Rögzítse kézifékkel a személygépkocsit, majd előremenetben kiállva – a megfelelő irányjelzés alkalmazásával – haladjon tovább. A vizsgázónak a manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelő irányjelzést kell adnia.
Hibavonalat kell adni, ha:
- a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a járdaszegély vonalától,
- másodszori javítással sikerült a feladatot végrehajtani.
Végrehajtás:
A vizsgán mindig két gépkocsi közé kell a parkolást végrehajtanom, szeméttároló, villanyoszlop, egyéb tereptárgy mögé nem állhatok! Utasítást követően az adott útszakaszon várakozás céljából kell parkolóhelyet keresnem, ami azt jelenti, hogy járművem fog rám várni (magába, üresen), míg elintézzem aktuális ügyemet, nem pedig én várakozok benne valaki másra. (Mindig az úttestre viszonyítva állok meg merőlegesen (90°), vagy párhuzamosan.)
- Jobbra irányjelzés és körültekintést követően az úttest jobb szélére kihúzódva, a parkolóhelyekhez közelebb kormányozva haladok előre. Biztonságos ajtónyitásnyi oldaltávolságot, kb. 60-80 cm oldaltávolságot tartva az álló gépkocsik mellett. A finom sebességtartással történő közlekedés esetemben a parkolóhely kiválasztásáig lassú haladást, majd feladat végrehajtás, parkolás közben lépésben, csúsztatott kuplunggal, 1-es sebességi fokozatban történő közlekedést jelent majd. Megfelelő körültekintetéssel, elsősorban tervezett haladási irányomnak megfelelő irányba ellenőrzöm a mögöttes forgalmat, hogy nem érkezik lassúmenetem alatt jobb oldalon mellém egy kerékpáros vagy egy elektromos rollerrel közlekedő, valamint ellenőrzésem alatt tartom a parkoló járműveket is, nem akar épp elindulni valaki(ez esetben nem esek kétségbe, tudom nekem van elsőbbségem!).
- A megfelelő parkolóhely megtalálása esetén nyugodtan megállhatok az üres parkolóhely előtt álló kocsi mellett, amelynek minimum 1, maximum 1,5 személygépkocsi hosszúságú üres helynek kell lennie.
- Amennyiben megfelelő parkolóhelyet találtam a feladat végrehajtására tovább haladok a parkolóhely túloldalánál álló gépkocsi elejéig vállammal és ott állok meg, végig jobbra irányjelzést használva.
- Ezt követően hátramenetelbe kapcsolok, s ha lehetőségem van elindulok hátra felé. Amikor járművem hátsó kisablakán, annak hiányában hátsó ajtajának ablakán ellátok a mellettem lévő kocsi mögött a parkolóhely irányába(jobbra)kormányzom a járművemet. Ezen manőver előtt azonban körültekintéssel ellenőrzöm, hogy fordulás során nem ütközök neki a szembe jövő forgalmi sávban közlekedőnek. Amennyiben nincs ilyen jármű folytathatom a beállást.
- Amikor fordulás közben, a bal oldali visszapillantó tükrömben meglátom a mögöttem álló gépkocsi mindkét fényszóróját egyenesbe kormányzott kerekekkel haladok tovább. Ekkor irányjelzőm lekapcsolódik a kormányba épített mikrokapcsoló miatt, tehát újból jobbra irányjelzést kell adnom.
- A következő támpont járművem jobb oldali visszapillantó tökre lesz, melynek ki kell takarnia az előttem álló kocsi felét. A „két tükör között” egyenesen haladok hátra, haladási irányomba nézve! Amikor a jobb oldali tükör eléri az előttem álló kocsi közepét(rendszámtábla, márkajelzés, zárszerkezet)ütközésig balra kormányzott kerekekkel folytatom a beállást, mindaddig míg be nem fordulok a parkolóhelyre párhuzamosan.
- Mielőtt nekiütköznék a mögöttem álló autónak megállok, attól kb. 30-40 cm távolságra. Ezt követően előre menetelben állok be a parkolóhely közepére, mind előttem, mind mögöttem azonos távolságot tartva, hogy ne zárjam be magam. Ellenőrzöm helyzetemet!
Ezen kérdésekre adok magamban választ:
- Párhuzamosan állok-e, a szegélykőtől 30-40 cm oldaltávolságra?
- A parkolóhely közepén állok-e, akár útburkolati jellel jelölt(„L” illetve „T” betűkre emlékeztető felfestések) vagy jelöletlen parkolóhelyekről legyen is szó?
- Kijöttem-e az úttestről tejesen járművemmel, a bal oldali tükörben ellenőrzöm benne vagyok a parkoló kocsik síkjában?
- Szabályosan, várakozásra alkalmas helyen állok-e?
Befejezés:
Ha minden kérdésre IGEN a válasz kézifékkel rögzítve, sebességváltót üres állásba kapcsolva, szükség esetén irányjelzőt kikapcsolva fejezem be a parkolást.
Javítás:
Ha nem sikerül elsőre végrehajtani a parkolást, a fenti kérdések egyikére NEM a válaszom, nem esek kétségbe van két, azaz 2 javítási lehetőségem! Arra figyelek oda, hogy igyekezzek mindig egyenesbe hozott első kerekekkel megállítani járművemet. Amennyiben megoldható a parkolóhelyen belüli javítás, elegendő hely áll rendelkezésemre a párhuzamos előremeneteli parkolásnál leírt előre-hátra mozgással korrigálok. Amennyiben nincs elegendő helyem, balra irányjelzés mellett, kellő körültekintés után (tükör, holttér) kiállok a parkolóhelyről, szükség esetén elsőbbség adás után keresztbe a forgalmi sávba, mely során a bal oldali visszapillantó tükörben látható támponthoz igazítom a járművemet (két fényszóró). Úgy, hogy a tükörben az én kocsim bal hátsó sarokpontja legyen összekötve a mögöttem álló kocsi jobb külső sarokpontjával. Előremenetel során balra-jobbra, szükség esetén újra balra kormányzással közlekedek és egyenesbe hozott első kerekekkel állok meg. Ezt követően hátramenetelbe kapcsolok, jobbra irányjelzés mellett egyenesen betolatok a parkolóhelyre, míg újra ki nem takarja a jobb oldali visszapillantó tükröm az előttem álló kocsi közepét. Ekkor jön újra a már fent leírt balra kormányzás, majd a párhozamos megállás, s a középre mozgatás előre menetelben.
Kiállás:
A SIKK-es elindulás szabályai szerint indulok el, balra irányjelző használata mellett, mögöttes forgalmat tükörben, holttérben ellenőrizve indulok el, miközben a szemből érkező, sávomban kikerülést, előzést végrehajtó járműre is oda kell figyelnem, szükség esetén elsőbbség adás után állok ki. A kiálláshoz az „Y” forduló alapjai nyújtanak segítséget, miszerint „előre mindig balra, hátra mindig jobbra kormányzok”.

Segítségre van szükséged?
Amennyiben bármilyen kérdésed van a tanfolyamainkkal kapcsolatban keress minket.
+36-20-246-9796
+36-20-456-2612
Várjuk jeletkezésedet!
Jelentkezz online
Jelentkezz most! Legyél Te is a tanulónk!
